cookies-varning

tisdag 28 juni 2011

Can we build it?

-Yes we can! (Eventually, hopefully.)

Det kom ett mystiskt paket igår... undras vad det är i det?
Så vad menas med det här då? Jo, jag är ju lite av en shopaholic och jag har långtgående planer på lite allt möjligt. Nu närmast blir det östfronten med en liten rysk by, men i framtiden kommer vi att spela östfronten 1945 då ryssarna tränger in i tyska städer, det är lika bra att börja samla på sig hus redan nu. Modellerna är i skala 1:87, d.v.s. tågbaneskala, men jag tror de kan funka ändå. 

Byggsatser, hurra! Först ett vattentorn...
Det fanns (och finns än i dag) vattentorn i de flesta europeiska städer. Arkitekturen skiljer sig lite grann från land till land, men konstruktionen är i stort sett alltid detsamma: en stor vattentank på ett högt torn. Förr i tiden var de ofta av tegel, nuförtiden är de i betong. Moderna är mer svampformade medan de gamla är rundare. Alltså kan ett vattentorn passa in nästan var som helst och ger lite omväxling till de andra byggnaderna. Just den här modellen är tysk, och kan alltså funka i ett industriområde i Ruhr eller Berlin, och om man kisar lite i utkanten av en fransk by.

...och en rivningskåk...
Ett rivningshus rätt lika ett bombat hus, alltså funkar kåken bra till krigsspel om man tar bort rivningsmaskinen, byggbarracken och rivningsplanket. Byggsatsen innehöll en hel del lösa detaljer som badkar och element som man kan strö ut här och var. Det bästa var att den innehöll klistermärken för tapeter till insidan av huset, något som man ofta missar när man målar egna hus.

...ett stenhus av medelhavsmodell...
Den tredje modellen är faktiskt avsedd för krigsspel och i korrekt skala. Hittade den till ett bra pris och slog till, fast den inte riktigt passar in. Den är ju av italienskt stuk, även om den skulle passa lika bra i Grekland eller kanske Albanien. Någon gång ska vi säkert spela Kreta med fallskärmsjägare och britter, eller varför inte  Italien 1944, med de stackare som fick öknamnet D-Day Dodgers, fast striderna var lika hårda som i Normandie?

...en raserad skorsten...
En trasig skorsten är alltid bra att ha, speciellt i ett industriområde. Vollmer har en byggsats med ett bryggeri som håller på att rivas, liknande den ovan. Den fanns dock inte i lager så jag får vänta med den. Men jag tänkte att skorstenen kan passa till bryggeriet som ser lite fabriksaktigt ut. Eller bredvid någon annan halvt raserad byggnad.

...och maskrosor, WTF???
Ja, här har jag inget försvar. Jag blev nyfiken och kunde inte låta bli. Lådan innehåller 120 stycken maskrosor i skala 1:87, i byggsats. Varje maskros består av tre delar: en krans med blad längst ner, en stam med några fler blad runt, och en blomma eller fröklocka att sätta högst upp på stammen. Pillrigt! Med i byggsatsen fick man också en liten bit gräsmatta och en sprue med vilda djur att befolka sin maskrosdjungel med. Seriöst! Det var bara det att spruen innehöll en lite konstig uppsättning djur: en orm (okej då), två råttor (tja...), en groda, två ödlor, tre fiskar(!) och något som liknade två gigantiska flygande skalbaggar. Ollonborrar eller något, inte vet jag. Allvarligt talat, vad är det för fel på ett par ekorrar, en fågel och kanske en söt kanin?

Men allt det här får jag bygga efter att jag byggt den ryska gården först, men jag kanske sätter ut lite maskrosor på den om orkar. Och en råtta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games