cookies-varning

onsdag 9 mars 2011

Vorwärts, männer!

Jag tror titeln betyder "Framåt, mannar!" men jag är inte säker... har ju faktiskt inte läst tyska i skolan, utan jag fejkar bara. Men nu ska jag inte skriva så mycket, utan låta bilderna tala för sig själva.


De här figurerna är från SHQ. Kulspruteteamet till höger målades för en fem-sex år sedan, med multipla lager, den s.k. "layer"-metoden, eller Dallimore-metoden. Den är vanlig på 28mm figurer men lite väl pillig på 20mm. Resultatet blir iofs bra, men tar fördjävla lång tid.

Jämför med officeren till vänster som snabbmålades samtidigt med Foundry-figurerna i förra inlägget.

Här är ett Panzerschreck-team, också från SHQ. Panzerschrecken (bokstavligt talat "stridsvagnsskräcken") var en tysk variant på den amerikanska bazookan. Den sköt en 88mm raketdriven granat med stor genomslagskraft. Effektiva räckvidden var ca 300 meter max, så det krävdes en cool besättning.

Från sidan syns detaljerna bättre. Jag tyckte kontrasten blev för liten på officeren ovan och laddaren, så jag tog en mörkare grön till skytten. Men så här efteråt ser det bara ut som att deras kamoflague-tunikor är mer slitna eller solblekta ut, vilket ger en extra touch åt figurerna. Sen älskar jag skyttens pose, man kan ana hur han rest sig upp på knä för att avlossa skottet.

2 kommentarer:

  1. Very good. The cammo is top.
    I wouldn´t want to be the guy sitting behind the panzerschreck though!! :-D
    Greetings
    Paul

    SvaraRadera
  2. Vorwärts.
    Mycket trevligt målat, nu vill jag ju gå ner i källaren och gräva fram tyskar istället för att måla det som redan ligger framme. Jag kommer att skylla på dig när min fästmö undrar varför jag ska dra upp ännu mer skrot ur källaren.

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games