cookies-varning

måndag 14 mars 2011

Karma Chameleon?

Tänkte visa lite fler bilder på mina SS. Den här gången är det plastfigurer från Revell.


Ett kulspruteteam och en kpist-kille med handgranat. Jag gillar poserna utom det faktum att killen med granaten inte har någon chans att dra ur sprinten. De tyskarna granaterna hade ingen fjädrad säkring som släppte automatiskt när man kastade dem som de brittiska och amerikanska granaterna. Målade för några år sedan med tre-lagersmetoden, i "peadot"- och "oak"-camoflague. Detaljerna på figurerna var lite mjuka, förmodligen pga gamla formar, så skuggor och liknande fick målas på för hand. (Jag ber om ursäkt för den mörka bilden...)


En annan version av kulspruteteamet, målade med samma metod. De här hade lite bättre definition på gjutningen dock.

Det syns lite dåligt, men den gevärsskytten har också kamoflague-byxor. Notera också skillnaderna i flock-metod, skytten med bara "sågspånsgräs" är från den äldsta batchen jag målade, någon gång runt 2005 tror jag. Jag måste väl ta och uppdatera baserna på de figurerna så att de smälter in bättre.

 
Här har vi lite intressant figurer. Som ni ser är det två varianter på tre stycken (och om ni kollar längs upp har ni en tredje variant på killen med handgranat.) Figuren med sturmgewehr nederst är den äldsta, vilket syns flocket. Hans kamo är inte lika tydligt som på de andra. De tre figurerna i översta raden är nästa "generation", då har jag använt samma metod, men mer kontrast mellan färgerna för att få kamomönstret att framgå tydligare.

De två högra figurerna i nedersta raden målades när jag testade Army Painters dip i början av året. Jag ville se hur det tedde sig på 20mm-figurer, så jag målade två stycken med kamoflague, enligt samma noggranna metod som jag brukade. Skillnaden är att jag inte skuggade dem, utan lät dippen göra jobbet. Notera att de har peadot-mönstret på byxorna, medan de har Oak på rocken eller hjälmdoket.

Slutsatser? Tja... jag vet inte. De ser rätt lika ut om man ska vara ärlig, så jag vet inte om någon metod är bättre än någon annan. Här vinner kanske dip-metoden eftersom den är snabbare, men om man jämför med mina ultrasnabba SHQ-figurer från tidigare inlägg så undrar jag om det egentligen är värt att sitta och pilla med kamo över huvud taget.

2 kommentarer:

  1. Skulle du kunna visa och berätta lite mer om hur du målar peadot?

    SvaraRadera
  2. Njäe... för jag vet inte riktigt hur jag gör. Inte kommit på någon bra metod än. Ibland blir det bra, ibland inte. Om jag kommer på det så lovar jag att försöka göra en tutorial.

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games