cookies-varning

tisdag 7 december 2010

Good morning Vietnaaaaam!!!

En liten kort post här bara. Jag håller på och läser Charlie Don't Surf från TooFatLardies, och känner mig mäkta inspirerad. Uh-oh... men jag har inga figurer alls till det, och inte ens bestämt en skala. Valet och kvalet står mellan 6mm eller 20mm. GHQ har fina helikoptrar för inte så mycket pengar, å andra sidan finns det billiga och fina plastfigurer i skala 1/72.

Stora problemet med Vietnam-spel är ju annars terrängen. Alla har väl sett någon Vietnamfilm där någon Hollywood-stjärna smyger fram genom djungeln? Alltså, mycket djungel annars inte Vietnam. Det duger liksom inte att ställa ut en bambu-hydda och ett risfält på den vanliga gröna GW-mattan. Så jag tänkte testa att göra lite terräng, så här medans jag funderar på vilka figurer jag ska använda.


Jag började med en matta konstgräs från Rusta för ca 15 kronor. Mattan är ca 30cm i kvadrat och har en massa små grästuvor i plast som går att ploppa loss.


Därefter tog jag två gamla CD-skivor och tryckte ut brun tätningsmassa av akryl (finns att köpa på ex. Bauhaus) på dem. Tätningsmassan behöver inte vara brun, den vanligaste varianten är vit men på det här sättet slipper man måla den. Massan går att lösa med vatten innan den har torkat, sen blir den seg och gummiliknande. Fördelen jämrfört med spackel är att akryltätmassa inte krymper och flexar lite med underlaget.


Tätmassan spreds ut på CD-skivorna med ett gammalt kreditkort. Jag hittade inte spackelspaden, vad som helst som är styvt och har en rak kant går bra. Jag brukar spara gamla utgångna kreditkort för att basa bl.a. fordon i 20mm-skala på, så jag hade en bunt.


Sen var det bara att ploppa loss grästuvor och trycka fast i tätmassan innan den torkade. Grästuvorna varierade lite i färg så jag tror inte jag behöver måla dem, möjligtvis ska jag spraya dem med mattlack för att få bort lite av blänket.


Efter en dryg halvtimme hade jag sex små plattor med gräs. Jag har försökt göra lite gångar eller stigar mellan tuvorna så att man kan ställa figurer bland gräset. Eventuellt ska jag måla lite ljusare brunt och strö lite sand där, men det ser rätt bra ut redan nu.


En 20mm tysk soldat får agera stand-in för en amerikansk GI. Som synes är tuvorna ganska stora och passar bra som elefantgräs i 20mm-skalan. Jämför med bilderna nedan:


I 6mm blir tuvorna lite för stora att vara gräs, men de skulle kunna simulera bambuskog. Jag ska nog provbeställa ett pack med figurer från GHQ för att testa. Hm...

3 kommentarer:

  1. Vart ju snyggt! Blad är ju ofta blanka, men elefantgräset ser lite matt ut. Mattspray kanske vore en hit. Ser mer regnskogsaktigt ut nu

    SvaraRadera
  2. Great minds think alike! Jag har en precis likadan gräs-bit från Rusta, fast min ligger i källaren och väntar på uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  3. Modellterräng för 15 spänn! Inte illa! Rusta var en otippad källa för sånt. Undras vad det är tänkt till egentligen.

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games