cookies-varning

måndag 31 oktober 2011

I Ain't Been Shot, Mum! 3

Så kom då äntligen dagen då IABSM3 släpptes. Jag fick reglerna på PDF i mailboxen redan i måndags, men på torsdagen låg det ett tjockt, brunt kuvert och lurkade i botten på brevlådan. Jag hade naturligtvis beställt hela paketet med regelbok, kort och tokens. Men mer om de andra grejorna senare, jag ska gå igenom regelboken först. 

Regelboken i all sin prakt och härlighet.
IABSM är för den som missat det ett figurspel för andra världskriget från TooFatLardies. Eftersom Flames of War lite fult lagt sig till med sloganen "The World War II Miniatures game" har IABSM undertiteln "The Other World War II Miniatures Game". Sanningen är att Flames of War varken är störst eller var först, så det är ungefär som om Volvo skulle kalla sig "The Car". Spelet riktar sig mot kompanistrider med två-fyra plutoner infanteri med understöd på bägge sidor, d.v.s i runda slängar en 50-100 gubbar och en handfull fordon.

Snygg layout och flera tydliga illustrationer och exempel som förklarar olika moment.

Nytt för den här versionen är att man förbättrat och utvecklat stridsvagnsreglerna så man också kan spela strider med fokus på stridsvagnar med infanteri som understöd, istället för tvärtom. Förutom det har man strömlinjeformat reglerna lite och tweakat lite här och där, men den största förändringen är nog utseendemässigt. Man har lagt ner mycket jobb på layouten och lagt till "ögongodis" i form av samtida foton och bilder av snygga figurer i snygg terräng.

Ögongodis. Mmm....
För att bli mer användarvänliga mot nya spelare har man ett avsnitt med information om striderna i Normandie efter Dagen D och de styrkor som var inblandade där (Tyskar, amerikaner och brittiska samväldet om ni inte visste det). Vidare så finns det nu en "hobbysektion" som inte handlar så mycket om hur man målar figurer, som hur man sätter ihop en vettig styrka och hittar på egna scenarion. 

Tips för att sätta ihop sin styrka, om man mot förmodan INTE har hundratals figurer redan.
Det som däremot INTE finns i regelboken är ett poängsystem, eftersom spelet är scenariodrivet. Därför finns istället ett avsnitt med sex generiska "typiska" scenarion med generella truppstyrkor plus fyra mer detaljerade scenarion; två fiktiva och två historiska, där det första också är lämpligt som "tutorial" för att lära sig reglerna.

Armélistorna är tydligt uppställda och enkla att använda.
Sammantaget är tredje versionen av IABSM3 alltså "self-contained", d.v.s. du behöver inga andra böcker för att börja spela på en gång, även om du är begränsad till ett slagfält och en tidsperiod. Detta är en stor fördel över tidigare versioner där regelboken endast innehöll själva regelsystemet och inte en gnutta mer. Mer information och armélistor kommer naturligtvis att publiceras i olika expansioner framöver.

Boken innehåller flera scenarion och tips på hur man sätter upp egna.
  
Om man inte vill köpa en tryckt bok, antingen för att spara pengar eller för att spara träd, så finns även reglerna på PDF. Dels har man gjort en "vanlig" PDF som ser precis ut som den tryckta regelboken, men dels har man också gjort en upphottad version för iPad eller andra tablets.

Tablet-versionen till vänster, boken i mitten med skjuttabellen och den vanliga PDF:en till höger på min telefon.
Den upphottade versionen har en huvudmeny med snabbval för de olika avsnitten, färgkodade efter tema, så att man ska hitta snabbt. I slutet av varje sida finns knappar dels tillbaka till huvudmenyn, dels till andra relevanta avsnitt. Dessutom är vissa ställen i texten understrykna och länkar då givetvis till andra sidor i dokumentet. 

Den stora röda knappen går till skjuttabellen som man använder mest.
Tablet-versionen funkade sisådär på min billiga Kendo M7-tablet, mest beroende på att tryckskärmen inte är särskilt känslig och "känner fel" när försöker trycka på min knapp. Det funkar faktiskt mycket bättre på min smartphone, men då är texten lite liten för att läsa. Det intressanta är att Tablet-versionen är framtagen för iPad, men funkar precis lika bra på Android-plattor.

Fancy a game of cards?
Jag nämnde att jag även köpt kort och tokens till spelet. Spelet är kortdrivet, d.v.s. man drar kort fört att se vilken enhet som får agera istället för att varje sida agerar om vart annat. Kortleken anpassas till varje scenario med kort för de inblandade styrkorna och eventuella speciella omständigheter som råder. Exempelvis kan man ta med kortet "Axis Fuel Shortage" för strider 1944-45 för att begränsa den tyska sidans effektivitet.

Korten är större än normala spelkort för att passa tjocka, trubbiga, wargamer-fingrar.
Tidigare har man fått göra sina egna kort. Det finns många varianter, några tar en vanlig kortlek och skriver på korten vilken enhet som får agera, andra använder pokermarker som man drar ur en påse, medan de flesta gör egna kort på sin dator och skriver ut. För mig har ambitionsnivån alltid varit högre än resultatet, jag har bl.a. tillbringat timmar framför Photoshop och Google för att få till lämpliga bilder till korten, för att inse att jag inte kommer att hinna till spelet, och så blir det istället små papperslappar instuckna i kortfickor för magickort. Men nu har alltså TooFatLardies släppt en generisk kortlek med 104 kort som fyller alla behov. Naturligtvis används inte alla korten samtidigt, men det är bra att ha många av varje så man inte blir begränsad i vilka scenarion man kan spela.

A set of tokens, or a token set?
TooFatLardies har också släppt ett set med symboler man kan använda för att markera lite olika status hos enheterna. Man kan naturligtvis använda vad som helst som markörer och jag har bl.a. tagit brickor från Flames of War-tärningsseten jag köpt, men det har inte riktigt stämt helt med vad jag behövt.

Skiftnycklar markerar körduglighet och patronerna ammunitionsstatus.
De flesta symbolerna i setet finns i grönt och rött. Tanken är att en symbol markerar något problem, där en grön symbol indikerar att enheten fortfarande kan agera eller användas -- fast med minus -- medan en röd symbol indikerar att enheten inte kan göra något eller helt enkelt har gått sönder. Som exempel markerar en grön skiftnyckel att ett fordon får minus på sin förflyttning, två gröna ger mer minus osv. En röd skiftnyckel markerar följdaktligen att fordonet inte kan köra alls.

Siktena markera naturligtvis skjutförmåga.
Likadant för de små siktes-symbolerna. Ett grönt sikte innebär att fordonet eller vapnet kan skjuta, men med minus, medan ett rött innebär att det inte kan skjuta alls. Röda patroner innebär logiskt nog att man har slut på ammunition. Det finns inga gröna, man kan ju inte ha "lite" slut på ammunition...

Blodplättar och budget-kaosstjärnor?
Man får även något som jag först trodde var träff-markörer av något slag, kanske för att notera "shock" som enheter kan få om de kommer under eld. Ju mer shock, desto svårare får man att agera. Men då skulle det behövas många fler än de tolv små röda explosionerna inkluderade i setet. Nej, det är istället markörer för "pinned" eller "suppressed", d.v.s. när en enhet fått så mycket eld mot sig att de antingen inte vågar röra sig, eller ännu värre, att de varken vågar röra sig eller skjuta tillbaka. Förut försvann både "pinned" och "suppressed" i slutet av rundan, nu övergår "suppressed" till "pinned" istället. Det sluga är då att man bara behöver en sorts markering för detta; två röda pluppar och man är "suppressed", en plupp och man är "pinned" i slutet av rundan tar man bort en plupp från alla enheter som har någon. Till sist får man med två svarta symboler för att markera siktespunkter för artilleri. Inte helt nödvändigt men trevligt att ha ändå.

Så vad får man betala för allt det här då? Förvånansvärt lite faktiskt. Om man börjar med reglerna så kan man köpa regelboken för 20 pund, eller en PDF (vanlig eller tablet version) för 12 pund. I dagens penningläge är det väldigt prisvärt för ett komplett regelsystem som det dessutom ligger väldigt mycket arbete och efterforskningar bakom. Vill man ha kortleken och token-setet så kostar de 12 pund styck (plus porto), men man kan köpa en bundle med regelbok, kort och tokens för bara 40 pund, vilket är extremt bra pris. Allt som saknas är figurer och tärningar. Om nu någon av er som läser det här faktiskt inte har spelet redan så kan ni köpa det här: TooFatLardies.

IABSM3 kommer att premiärspelas på Flemcon den 12 november, om planerna håller. Over and out.


5 kommentarer:

  1. haha, jag fick mitt regel-ex redan i onsdags! Utmärkt review, den är verkligen så bra som alla hoppats på. Ska bli kul att spela på Flemcon.
    /joakim

    SvaraRadera
  2. Orättvist! Har du en surfplatta förresten?

    SvaraRadera
  3. Tack för en bra genomgång, har nog fått mig att beställa... vi har lirat en heldel IABSM för något år sedan, bla så körde jag en Norge kampanj, tror vi han med 8-10scenarios innan luften gick ur den gången;)

    Är boken soft- eller Hard-back?

    MVH Dalauppror

    SvaraRadera
  4. Boken är softback. Om du gillade förra utgåvan kommer du älska den här.

    SvaraRadera
  5. Norge-kampanj låter intressant, berätta mer.

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games