cookies-varning

måndag 24 oktober 2011

Heavy Metal part V

Då var min KV klar, så när som på ett par små, små detaljer. Men jag tar det sen.

It's a mean, green, fighting machine!
Jag hade ju redan sprayat vagnen med Flames of Wars Soviet Armour-spray, innan jag monterade på handtagen på tornet. Men jag märkte att färgen inte täckt ordentlig så att bl.a. det gröna spacklet lyste igenom. Alltså behövde jag göra ett lager till, och då tänkte jag pröva på en teknik som kallas färgmodulering. Det används ofta på större modeller, tillsammans med en tekniken förskugging, för att generera variation i slutfinishen, speciellt på stora platta ytor som pansarplåtar och vingpaneler. Det går helt enkelt ut på att man, med färgspruta, målar ljusare och mörkare partier på modellen efter basmålningen. Därefter går man över modellen med ett lager basmålning till, och då får man en lite skiftande finish på målningen. Nu prövade jag samma sak fast med pensel. Resultatet blev inte så framträdande men helt okej, jag antar att sprayflaskan lägger på för mycket färg och täcker för bra helt enkelt. Tyvärr var det för dåligt ljus för att ta bilder på efterföljande steg så ni får nöja er med bilder på den färdiga modellen...

Först monterade jag en dekal med en patriotisk slogan på tornet; "För moderlandet" tror jag det står. Jag använde mjukmedel och dekalfix för att få den att inte se så dekalaktig ut. Historiskt sett hade KV2-orna ingen märkning så några röda stjärnor eller siffror på tornet var inte aktuella, men jag tyckte det skulle bli så trist utan någon märkning alls, så det fick bli lite klotter. Ryssarna hade faktiskt för vana att klottra slogans på sina stridsvagnar lite titt som tätt, men även annan information som till exempel vilket arbetslag i traktorfabriken som skramlat ihop pengar till stridsvagnen.


Nästa steg var "chipping", d.v.s. att måla så det ser ut som att färg är avskavd här och var. Jag började med mörkgrå färg längs kanterna av pansaret, kring nitarna, runt luckor och stegpinnar och allmänt där jag trodde att det skulle förekomma slitage. Jag såg till att lägga lite över sloganen för att få den att smälta in, och jag passade också på att måla banden mörkgrå. Därefter målade jag i lite ljusgrått i alla mörkgrå partier som highlight. En del kanter fick en ytterst försiktig highlight med metall också. För att få lite skuggning washade jag hela vagnen i utspädd Devlan Mud.

Medan washen fortfarande var fuktig började jag behandla vagnen med vädringspulver från MIG och Vallejo. Först lade jag små klumpar med mörkrött pulver där rost kunde tänkas samla sig; i fästena till stegpinnarna, på en del ställen men avskavd färg och i en del skarvar och svetsfogar. Den fortfarande fuktiga washen sög i sig pulvret och band det till sig. Sen lade jag mindre mängder orange pulver på en del ställen och drog ut pulvret med en fuktad pensel neråt, som att rosten runnit av regnet. På flera ställen tyckte jag det blev för mycket så jag löste upp och torkade bort pulvret med vatten eller lade på mer wash för att jämna ut rosten lite. Det ledde till en ganska ojämn och sliten patina på vagnen.


Till sist dammade jag ner hela vagnen rejält med jordfärgat pulver, och runt banden använde jag också en wash och pulver samtidigt för att få det att se ut som torkad lera eller jord som samlats runt hjulen. Jag använde mer pulver på de nedre delarna av pansaret och tornet, men lade även lite ovanpå som samlats i skrymslen och vrår. Som referens använde jag mina barns gummistövlar som är rejält leriga varje dag när jag hämtar dem på dagis.


Nu återstår egentligen bara två saker: att lacka vagnen så inte allt pulver lossnar, och sen basa den. Sist jag lackade nerdammade vagnar försvann nästan allt pulver, så jag ska köpa speciellt s.k. Pigment Fixer i morgon och testa. Basen kommer jag att göra ungefär som jag gjorde marken till bondgården, d.vs. jag blandar acrylmassa med vanligt väggspackel och jord färgade pigment och sprider ut på en platta, därefter strösslar jag ut gräs på lite random ställen, så är Bob din mammas pojkvän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games