cookies-varning

tisdag 8 november 2011

Big Honking Guns, russian style

Vi ska ju göra en repris av Operation Barbarossa på Flemcon nu i helgen, och jag tänkte att ryssarna kunde behöva lite förstärkningar. Alltså grävde jag fram de tre figurseten från Zvezda som jag köpte i den Kongliga Hufvudstaden för en månad sen. (En månad från inköp till påbörjad målning är tamejfan rekord...)


Grundmålat med FOW Dunkelgelb-spray och Calthan Brown på baserna. Detaljer och dip väntar.
Zvezda gör normalt figurer i plast i skala 1/72, men de har inte tidigare gjort figurer till Andra Världskriget. Nu har de gjort ett strategispel som använder figurer. Ungefär lite som Memoir 44, men med mera detaljer. Man flyttar omkring små stands med figurer på, och figurerna i sig är välskulpterade modeller i skala 1/72. Till spelet har man släppt utbyggnadsset med två stands i varje pack, och jag hittade dem på Wentzells i Stockholm för det facila priset av 40 riksdaler styck, vilket var för billigt för att motstå.

82mm granatkastare Modell 1936/1937. Den vänstra modellen på originalbasen, den högra på mynt.
Typiskt kommer varje kit med två team om två figurer var. Figgarna är bra skulpterade och multi-part, men med "snap-fit", d.v.s att man kan trycka ihop dem utan lim. Det funkar iofs bra, passformen är utmärkt, men jag föredrar att limma ändå, speciellt när man ska spela med figurerna. Plasten är mjukare än vanlig byggsatsplast, men tar superlim väldigt bra.

Tung kulspruta "Maxim" Enda missen på modellen är de solida hjulen.

Eftersom de här modellerna är till för spelet "Art of Tactic" kommer de med lite extra grunkor, bl.a. en färdigmodellerad bas. Figurerna är också anpassade efter basen, vilket innebär att de inte ligger platt. Eftersom basen är väldigt tjock ville jag sätta åtminstone några figurer på nya baser och blev då tvungen att bygga upp dem lite med spackel för att det skulle bli bra.

14,5mm Pansarvärnsgevär PTRD-41 (Protivo Tankovoye Ruzhyo Degryaryova)
Jag gillar de här figgarna. Det är bra poser och man slipper köpa en låda med 50 figurer för en hundring (eller mer) för att få de där supportvapnen man saknar. Jag ser fram emot kommande set som tyska motorcyklar och observatörsteam samt ryska spaningstrupper.

Ja, den är verkligen sådär stor i verkligheten också!
Så planen är att de ska detaljmålas i morgon för att kunna dippas på kvällen. På torsdag när dippen torkat ska baserna grusas och gräsas, varpå det är dags för lackering. På lördag ska de alltså direkt in i striden, för Moder ryssland, för Stalin!


2 kommentarer:

  1. KV-stridsvagnar, anti-tank gevär. Hur ska det här sluta? Jag tror att de stackars tyskarna kommer att få lite huvudvärk på lördag
    /J

    SvaraRadera
  2. Låt mig säga så här: om nån av våra spelare faktiskt börjar gråta har vi gått för långt. Om de bara darrar med underläppen är det precis lagom...

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games