cookies-varning

onsdag 14 december 2011

Teambuilding

Jag tänkte skriva lite om hur man sätter ihop en styrka till andra världskriget. Till skillnad från Warhammer, Warhammer 40k och liknande spel finns det ofta inte armélistor eller färdiga boxar med precis rätt antal figurer i, utan man får läsa sig till informationen i olika böcker och pussla med de figurer man har. (Undantaget heter Flames of War som är andra världskriget på GW-manér, d.v.s. allt är färdigförpackat och det finns "balanserade" armélistor som revideras med jämna mellanrum.) Istället innehåller många andra världskrigsspel ingen information alls, eller mer generisk information som "Ett infanterikompani bestod av tre infanteriplutoner och en stabsgrupp med medeltunga granatkastare som understöd." Då måste man reda ut hur en pluton är uppbyggd, vad hade de för beväpning, hur många man var det i stabsgruppen och  vad menas egentligen med en medeltung granatkastare?

Det här är inte tänkt att bli en definitiv historiskt korrekt lista, utan snarare en enkel guide för hur man sätter ihop en typisk tysk pluton som passar för strider mellan 1943 och 1945. Mot slutet kommer jag att prata lite mer specifikt om IABSM, men mina tips fungerar för alla spel där varje figur på bordet representerar en man i verkligheten.
Det första man måste göra är naturligtvis att skaffa figurerna. Tennfigurer har den fördelen att det ofta finns många olika poser och tillverkare att välja mellan, men den nackdelen att de säljs i små förpackningar om 3-5 figurer det kan vara svårt att veta exakt hur mycket man ska köpa för att få t.ex. en hel pluton. Plastfigurer är bättre i den meningen att de är billigare och man får fler figurer i paketet. Nackdelen är att ofta saknas understödsvapen och man får ofta många oanvändbara figurer, antingen för att man tycker att posen ser konstig ut eller för att det t.ex. är för många automatvapen som kulsprutor eller kpistar och för lite vanliga gevärsskyttar. I det här exemplet använder jag plastfigurer från The Plastic Soldier Company. Deras 20mm-paket innehåller 57 figurer och förvånansvärt få oanvändbara figurer.

Börja med en grupp om åtta man, en ledare med kpist, ett kulspruteteam och fem gevärsskyttar...
Basen i varje infanteripluton är en grupp: Normalt mellan 8-10 man med en chef och en lätt kulspruta. Antalet man kan variera lite mellan länderna och beroende på år, och vissa länder delar upp gruppen i två undergrupper, oftast kulsprutan med vice gruppchef som understöd och gruppchefen med resten som en slags  stormtrupp. Olika spel hanterar detta på olika sätt, det viktiga är att vi behöver en kulspruteskytt och laddare, samt en figur som är identifierbar som ledare, och sedan några gevärsskyttar. Som ledare väljer jag en kpistbeväpnad figur (han med handgranaten). Vice gruppchef har oftast ingen funktion spelmässigt så jag bryr mig inte om att utse någon speciell figur till honom.

Lägg till två grupper som är likadant hopsatta som den första.

Varje pluton består sedan av tre likadana grupper. Vi har redan klurat ut hur en grupp ser ut, så vi adderar helt enkelt två till. Under de tidiga åren av andra världskriget var det vanligare med fyra grupper per pluton men efterhand så bytte man till tre grupper istället. Taktikmässigt så manövrerar plutonen i triangelformation, antingen en grupp först och två bak, eller två fram och en bak. Lite beroende på situationen förstås. Tanken är att grupperna ska kunna stödja och förstärka varandra och att man alltid har någon reserv.



Till sist en lämplig plutonchef att leda dem i striden.
Till sist behövs en plutonchef att leda plutonen. Jag valde en figur som såg någorlunda ledande ut, så att man snabbt kan identifiera honom på slagfältet. Jag har därför också sett till så att det inte finns en likadan pose i någon av grupperna. Observera att jag i mesta möjliga mån försökt undvika dubletter av poserna inom varje grupp, och att det bara finns en kpistbeväpnad figur i varje grupp. När man spelar så är poserna inte så viktiga, men jag tycker om variationen, det ser naturligare ut. En annan idé vora att samla alla knästående och liggande figurer i en grupp och använda den som understöd. Men det är rent estetiska val som inte påverkar själva kompositionen av plutonen och ofta har man inte så många figurer över att man har så stort val.
Ett gående kulspruteteam, en sjukvårdare och en radiosignalist.
Om ni är lite matematiskt lagda inser ni snabbt att jag använd 25 figurer till min pluton (tre gånger åtta plus en) men jag nämnde att lådan innehöll 57 figurer. Sweet, alltså borde man kunna göra två plutoner av lådan? Nja, inte riktigt. Av de 57 figurerna får man 19 unika poser, tre av varje. Men en pose är en radiosignalist och en pose är en sjukvårdare. Båda figurerna är fina och någorlunda ovanliga, så de är i sig bra att få med i paketet, men det är sällan de används i något spel. Räknar man bort de två så är det alltså 51 figurer kvar, det borde ju räcka till två plutoner, eller hur? Man får iofs sex kulspruteteam i lådan, tre liggande och tre gående, men nu kommer vi tillbaka till det här med användbara figurer och konstiga poser. För det första så är de tre gående teamen helt klart inte i närheten av strid då skytten har kulsprutan på axeln och laddaren har händerna fulla med ammunitionslådor. Det är kanske jag som är petig, men jag tycker inte de är så användbara. För det andra så är några poser är mer lämpade som ledare, t.ex. en knästående figur som pekar med hela handen, samt att det är lite för många k-pistar. I det här setet slipper man tack och lov figurer enbart beväpnade med pistol, så om man vill få ut max användbarhet från lådan så går det faktiskt att göra två plutoner.

Tre st. Big Men nivå 2
Fast nu hade jag en annan idé, nämligen att göra speciella små baser för de olika ledarna. Det är nämligen så att i IABSM som jag ska använda figurerna till graderar man ledarna i olika nivåer från 1 till 4. Ju högre desto bättre. För att snabbt skilja ut ledarna på spelbordet och se vad de har för nivå fick jag snilleblixten att antalet figurer på ledarbaserna skulle vara samma som nivån. De extra figurerna blir just det, extra figurer som inte har någon funktion rent spelmässigt. Om jag någon gång i framtiden skulle ångra mig kan jag ändå använda dessa baser som vanligt infanteri, det är bara att räkna med de extra figurerna också.

En nivå 1-ledare skulle alltså vara en ensam figur så jag planerar att göra lite större lösa baser man kan sätta under en vanlig figur för att markera ledarskapet. En nivå 2-ledare skulle då bli två figurer på en bas. Eftersom en nivå 2 Big Man oftast är en gruppchef eller kanske en oerfaren ställföreträdande plutonchef valde jag figurer med actionposer till dessa. Några huvud- och armbyten blev det också för att individualisera figurerna mera.

En nivå 3 Big man med sitt entourage.
Nästa bas är en nivå 3 som synes. Den liknar nivå 2-baserna eftersom det är tre figurer som avancerar och ser ut att vara mitt i hetluften. Jag tänker mig att det här kan vara en väldigt erfaren ställföreträdande plutonchef eller en ordinarie plutonchef.
En nivå 3 Big Man med två signalister.
Som kontrast till den tidigare basen ser de här figurerna ut att sitta gömda bakom ett buskage eller kanske en låg mur och spana ut mot fienden. Chefen instruerar en löpare vad han ska göra samtidigt som radiosignalisten tar emot information från högre ort. I verkligheten har nämligen plutonchefer och liknande ett antal löpare, signalister och ordonnanser att använda sig av, men som är transparenta i reglerna. De representeras istället av att högre ledare har en större räckvidd som de kan ge order över, men de ger ypperliga modelleringstillfällen för ledarbaserna. Det här är en plutonchef, men kan användas som en sämre kompanichef om det behövs i ett scenario.

En nivå 4 Big Man med signalist, löpare och sjukvårdare.
Nästa bas är en nivå 4-ledare, så klart. Liksom föregående bas har jag använt den knästående ledaren och radiosignalisten, men de andra två figurerna står upp. En är en kpist-skytt som fått ett gevär och huvud med mössa, så jag har kunnat dölja kpistmagasinen i bältet med hjälmen. Den fjärde figuren är en sjukvårdare eftersom jag tänker mig att detta är minst en kompanichef och där passar sjukvårdaren bra.

En nivå 4 Big Man med sjukvårdare och ett kulspruteteam.

När jag ändå var i farten gjorde ytterligare en nivå 4-Big Man. Det kanske var lite onödigt, det är inte ofta man har två nivå 4-ledare på bordet, men man vet aldrig. De extra figurerna jag använde var ett gående kulspruteteam som jag ändå inte tänkt använda till något annat, och ytterligare en sjukvårdare. Trots detta "slöseri" med figurer har jag kvar en knästående ledare, två gående kulspruteteam, en radiosignalist och en sjukvårdare som lösa figurer, om jag skulle behöva fylla ut med något. Plus två handgranatskastare som ska bli förluster då jag inte tyckte om deras pose.

Överblivna bitz: diverse huvuden, några vapen, och två figurer vars pose jag inte gillade.


Något som kan tyckas saknas är några Panzerfaust, handhållna enskotts pansarvärnsvapen, och Sturmgehwer 44, världens första automatkarbin. Båda var ganska vanliga 1944-45, men jag ville göra en "normal" pluton utan några extravaganser. Dessutom innehöll ju inte paketet några sådana, men det är det som tennfigurer är till för. Genom att köpa några få småpaket med tennfigurer kan jag enkelt lägga till de saknade extravapnen om det skulle behövas. Då får jag dessutom några gevärsskyttar över och kan använda dem till en andra pluton. På så sätt växer styrkan hela tiden. Fast sen var det ju det här med målningen också...

7 kommentarer:

  1. Riktigt bra idé med antalet figurer = nivå på ledare. Värt att fundera vidare på, men det låter ju alldeles utmärkt och gör det hela väldigt visuellt tydligt. Vi kanske ska göra det till Scandinavian Lardies-standard?

    SvaraRadera
  2. Jag kom att tänka på det först till 6mm-figurer där det kan vara svårare att skilja ledarna åt. Sen tänkte jag att varför inte till 20mm också?

    SvaraRadera
  3. Jag får börja experimentera i både 6 och 20mm

    SvaraRadera
  4. A good guide, I haven't played these rules before!

    SvaraRadera
  5. Klart mycket snyggare än mina plywood-skivor helt klart! I fully approve!

    SvaraRadera
  6. Sider som denne gjør det helt klart vanskeligere å fokusere blindt på WW2 luftslag... Akkurat den typen informasjon jeg leter etter (og ikke alltid finner) når jeg er på "regeljakt"!

    SvaraRadera
  7. Per, du ska inte fokusera, du ska sprida dig, precis som vi gör. Minst tre skalor och ett halvdussin perioder!

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games