...eller en Heavy Flamer snarare.
Det har inte hänt så mycket på sistone, julfirande och annat trams har kommit ivägen. Men jag har i alla fall fått den saknade kroppen till min Death Korps of Krieg Heavy Flamer från Forgeworld, så jag har börjat fila och limma lite på den.
I nya utgåvan av Imperial Guard-kodexet ska tunga vapen vara monterade på stora 60mm-baser; så jag har monterat figurerna på en sådan istället för på varsin bas. Det har jag ju redan gjort på mina Heavy Bolter- och Lascannon-teams, eftersom de är lite större, men granatkastarna och raketgevären har individuella baser, så jag var lite osäker på hur jag skulle göra med de här. Om ni tittar noga så ser ni att laddaren står på en svart rund skiva, det är en bit magnetpapper jag limmat på, och han har små supermagneter under fötterna. På så sätt kan jag ta bort figuren om han blir träffad.
De andra bitarna på basen kommer från GW's Basing Kit; man får diverse resinbitar med hjälmar, vapen, trasiga standar och utrustning på. Resten av basen ska fyllas med mer rubble förstås. Eldkastarskytten ska egentligen ha en till tank på ryggen, men jag funderar på att hänga den på laddaren istället och låta slangarna gå ihop i metallkopplingen precis framför laddarens vänsterarm. Det saknas en bit slang mellan huvudtanken och laddarens händer också, som jag inte limmat dit än eftersom jag ville vänta tills jag bestämt hur jag ska göra med den andra tanken.
cookies-varning
torsdag 30 december 2010
Tung flammare
Etiketter:
40k,
Forgeworld,
Games Workshop,
Steel legion
onsdag 15 december 2010
Sentinel! Äntligen färdig!
Hej hopp!
Min lokala figurmånglare har en målningstävling och jag tänkte att det kunde ju vara trevligt att ställa ut min Sentinel. Dessutom får jag ju en spark i baken att göra klart den. Inlämningen var idag och jag hann preciiiis färdigt. Så färdigt att när jag kom hem igen hängde doften efter spraylacket kvar i köket....
Min lokala figurmånglare har en målningstävling och jag tänkte att det kunde ju vara trevligt att ställa ut min Sentinel. Dessutom får jag ju en spark i baken att göra klart den. Inlämningen var idag och jag hann preciiiis färdigt. Så färdigt att när jag kom hem igen hängde doften efter spraylacket kvar i köket....
Jag har vädrat sentinelen med diverse pigment från Vallejo. Fyra nyanser av brunt har använts för att återskapa rost och sot kring avgasrören, på plasmakanonens kåpa, och på cockpiten bredvid vapnet. Metall som hettas upp snabbt och sen får svalna rostar snabbt, och vad är hetare än en välanvänd plasmakanon? Plasmakanonen har också fått fler detaljer målade som mätare och highlights på kylflänsarna som jag försökte måla så att de ser glödande ut.
På sidan av cockpit har jag satt dit en dekal som visar vagnsnumret. Började med nummer två eftersom jag inte bestämt mig om nummer ett ska vara skvadronschef och få extra märkning på något sätt. Fönstren har fått highlights. För att dölja ett hål bakpå cockpit draperade jag ett kamonät över taket. Nätet är gjort av gasbinda som dränkts in i trälim och formats på plats och som sen limmats och målats när det torkat. "Bladen" är oregano, direkt från kryddhyllan som limmats på fläckvis. Lite Devlan Mud har sen använts för att skugga vecken och accentuera strukturen.
Bråten på basen har gjorts av sand, grus, kork och avklippta bitar av inloppstappar. En svagströmsledning och en lasgun från bitboxen har också limmats fast. Allt har allt målats svart och torrborstats med progressivt ljusare nyanser av grått, den sista torrborstningen har fått gå upp på sentinelens fötter också för att ge knyta ihop den med basen och ge den ett dammigare intryck. Därefter har detaljer målats och diverse vädringspulver och washer har fått ge lite färgvariationer. Några bitar har målats som tegelstenar och en bit har målats som en träplanka.
Hoppas domarna tycker om det!
Etiketter:
40k,
Games Workshop,
Steel legion
tisdag 7 december 2010
Good morning Vietnaaaaam!!!
En liten kort post här bara. Jag håller på och läser Charlie Don't Surf från TooFatLardies, och känner mig mäkta inspirerad. Uh-oh... men jag har inga figurer alls till det, och inte ens bestämt en skala. Valet och kvalet står mellan 6mm eller 20mm. GHQ har fina helikoptrar för inte så mycket pengar, å andra sidan finns det billiga och fina plastfigurer i skala 1/72.
Stora problemet med Vietnam-spel är ju annars terrängen. Alla har väl sett någon Vietnamfilm där någon Hollywood-stjärna smyger fram genom djungeln? Alltså, mycket djungel annars inte Vietnam. Det duger liksom inte att ställa ut en bambu-hydda och ett risfält på den vanliga gröna GW-mattan. Så jag tänkte testa att göra lite terräng, så här medans jag funderar på vilka figurer jag ska använda.
Därefter tog jag två gamla CD-skivor och tryckte ut brun tätningsmassa av akryl (finns att köpa på ex. Bauhaus) på dem. Tätningsmassan behöver inte vara brun, den vanligaste varianten är vit men på det här sättet slipper man måla den. Massan går att lösa med vatten innan den har torkat, sen blir den seg och gummiliknande. Fördelen jämrfört med spackel är att akryltätmassa inte krymper och flexar lite med underlaget.
Tätmassan spreds ut på CD-skivorna med ett gammalt kreditkort. Jag hittade inte spackelspaden, vad som helst som är styvt och har en rak kant går bra. Jag brukar spara gamla utgångna kreditkort för att basa bl.a. fordon i 20mm-skala på, så jag hade en bunt.
Sen var det bara att ploppa loss grästuvor och trycka fast i tätmassan innan den torkade. Grästuvorna varierade lite i färg så jag tror inte jag behöver måla dem, möjligtvis ska jag spraya dem med mattlack för att få bort lite av blänket.
Efter en dryg halvtimme hade jag sex små plattor med gräs. Jag har försökt göra lite gångar eller stigar mellan tuvorna så att man kan ställa figurer bland gräset. Eventuellt ska jag måla lite ljusare brunt och strö lite sand där, men det ser rätt bra ut redan nu.
En 20mm tysk soldat får agera stand-in för en amerikansk GI. Som synes är tuvorna ganska stora och passar bra som elefantgräs i 20mm-skalan. Jämför med bilderna nedan:
Stora problemet med Vietnam-spel är ju annars terrängen. Alla har väl sett någon Vietnamfilm där någon Hollywood-stjärna smyger fram genom djungeln? Alltså, mycket djungel annars inte Vietnam. Det duger liksom inte att ställa ut en bambu-hydda och ett risfält på den vanliga gröna GW-mattan. Så jag tänkte testa att göra lite terräng, så här medans jag funderar på vilka figurer jag ska använda.
Jag började med en matta konstgräs från Rusta för ca 15 kronor. Mattan är ca 30cm i kvadrat och har en massa små grästuvor i plast som går att ploppa loss.
Tätmassan spreds ut på CD-skivorna med ett gammalt kreditkort. Jag hittade inte spackelspaden, vad som helst som är styvt och har en rak kant går bra. Jag brukar spara gamla utgångna kreditkort för att basa bl.a. fordon i 20mm-skala på, så jag hade en bunt.
Sen var det bara att ploppa loss grästuvor och trycka fast i tätmassan innan den torkade. Grästuvorna varierade lite i färg så jag tror inte jag behöver måla dem, möjligtvis ska jag spraya dem med mattlack för att få bort lite av blänket.
Efter en dryg halvtimme hade jag sex små plattor med gräs. Jag har försökt göra lite gångar eller stigar mellan tuvorna så att man kan ställa figurer bland gräset. Eventuellt ska jag måla lite ljusare brunt och strö lite sand där, men det ser rätt bra ut redan nu.
En 20mm tysk soldat får agera stand-in för en amerikansk GI. Som synes är tuvorna ganska stora och passar bra som elefantgräs i 20mm-skalan. Jämför med bilderna nedan:
I 6mm blir tuvorna lite för stora att vara gräs, men de skulle kunna simulera bambuskog. Jag ska nog provbeställa ett pack med figurer från GHQ för att testa. Hm...
Etiketter:
Charlie don't surf,
Terräng
torsdag 2 december 2010
Black Powder, första intrycket
Jultomten, eh, brevbäraren kom med ett litet paket åt mig idag. Jag slet upp paketet likt en bullterrier attackerar en påse Frolic och fick fram boken, och vilken bok sen. Jag pratar naturligtvis om Black Powder. De trevliga människorna på Maelstrom Games var lika snabba med att skicka boken som de var billiga.
För den som inte hört talas om Black Powder är det alltså ett figurspel för perioden 1700-1900 (ungefär) som bygger på de husregler som de gamla Warhammer-guruerna Rick Priestley och Jervis Johnson använder när de spelar hemma hos tvillingarna Mike och Alan Perry i deras fantastiska spelrum med deras lika fantastiska figurer. (Perrytvillingarna är ju professionella figurskulptörer och rätt bra på att måla och göra terräng också... de lever drömmen kan man säga.) Spelet är utgivet av Warlord Games som är baserat i Nottingham precis som Games Workshop. De båda företagen har ingen koppling, mer än att Warlord Games drivs av personer som tidigare jobbat på Games Workshop -- Warlord Games ger ut historiska spel och figurer för övrigt. Dock är figurspelsindustrin såpass liten att alla känner alla nästan. Förutom att boken är skriven av Rick och Jervis är den dessutom layoutad av Paul Sawyer, mer känd som Fatbloke och redaktör för White Dwarf under början av 2000-talet.
Det första som slog mig var att boken var inbunden med hård pärm, det hade jag inte väntat mig. Sidantalet är visserligen bara runt 200 i kontrast till tegelstenen Warhammer Fantasy Battles som är på 500+ sidor, men det ger ändå ett gediget intryck. När man sen gluttar i boken så noterar man att den är i färgtryck rätt igenom, snyggt layoutad med blekgula sidor. Det är gott om bilder som visar apsnygga figurer ur Perrytvillingarnas samlingar.
Jag har inte hunnit läsa igenom reglerna än (fick de ju idag!) men texten lättas upp överallt av små faktarutor med information om tidsperioden: ibland i form av utdrag ur samtida böcker, citat från historiska personer eller exempel på utrustning. Ofta är de senare ackompanjerade av bilder på föremål ur, ja just det, Perrytvillingarnas samlingar.
Det känns som en "coffe-table book" som det heter på engelska; d.v.s. en bok som ligger framme på soffbordet när man får gäster, som man kan ta upp och läsa ett litet stycke ur eller bara bläddra medan man dricker eftermiddagskaffet. Tonen i boken är också lättsam och humoristisk; redan inledningen talar om att det här är ett spel för "gentlemän med raka ryggar och spretiga skägg [...] som vill återskapa historiska slag med hjälp av leksakssoldater", och ger rådet att man ska "vänta tills barnen somnat och låsa dörren så inga kvinnfolk kan komma in".
Men som sagt, jag har inte läst själva reglerna än. Men det kommer.
För den som inte hört talas om Black Powder är det alltså ett figurspel för perioden 1700-1900 (ungefär) som bygger på de husregler som de gamla Warhammer-guruerna Rick Priestley och Jervis Johnson använder när de spelar hemma hos tvillingarna Mike och Alan Perry i deras fantastiska spelrum med deras lika fantastiska figurer. (Perrytvillingarna är ju professionella figurskulptörer och rätt bra på att måla och göra terräng också... de lever drömmen kan man säga.) Spelet är utgivet av Warlord Games som är baserat i Nottingham precis som Games Workshop. De båda företagen har ingen koppling, mer än att Warlord Games drivs av personer som tidigare jobbat på Games Workshop -- Warlord Games ger ut historiska spel och figurer för övrigt. Dock är figurspelsindustrin såpass liten att alla känner alla nästan. Förutom att boken är skriven av Rick och Jervis är den dessutom layoutad av Paul Sawyer, mer känd som Fatbloke och redaktör för White Dwarf under början av 2000-talet.
Det första som slog mig var att boken var inbunden med hård pärm, det hade jag inte väntat mig. Sidantalet är visserligen bara runt 200 i kontrast till tegelstenen Warhammer Fantasy Battles som är på 500+ sidor, men det ger ändå ett gediget intryck. När man sen gluttar i boken så noterar man att den är i färgtryck rätt igenom, snyggt layoutad med blekgula sidor. Det är gott om bilder som visar apsnygga figurer ur Perrytvillingarnas samlingar.
Jag har inte hunnit läsa igenom reglerna än (fick de ju idag!) men texten lättas upp överallt av små faktarutor med information om tidsperioden: ibland i form av utdrag ur samtida böcker, citat från historiska personer eller exempel på utrustning. Ofta är de senare ackompanjerade av bilder på föremål ur, ja just det, Perrytvillingarnas samlingar.
Det känns som en "coffe-table book" som det heter på engelska; d.v.s. en bok som ligger framme på soffbordet när man får gäster, som man kan ta upp och läsa ett litet stycke ur eller bara bläddra medan man dricker eftermiddagskaffet. Tonen i boken är också lättsam och humoristisk; redan inledningen talar om att det här är ett spel för "gentlemän med raka ryggar och spretiga skägg [...] som vill återskapa historiska slag med hjälp av leksakssoldater", och ger rådet att man ska "vänta tills barnen somnat och låsa dörren så inga kvinnfolk kan komma in".
Men som sagt, jag har inte läst själva reglerna än. Men det kommer.
Etiketter:
Black Powder
onsdag 1 december 2010
Julklappar
Har tyvärr inga bilder att visa idag, men jag tänkte ändå skriva lite vad som hänt sen sist.
För det första så håller jag på och limmar ihop Shock Troopers för glatta livet, kombinerar dem med Death Korps of Krieg-armarna jag beställde från Forgeworld. Jag fick dock slut på Green Stuff så jag har inte kunnat börja måla dem än. Green Stuff är nu införskaffat, men andra saker har kommit emellan. Lovar att lägga upp bilder när jag börjar måla dem.
För det andra har jag tänkt ställa upp med min Sentinel, ni vet den jag sprayade förut, i en målartävling på den lokala hobbyaffären. Jag väntar nu på decal softener och decal fix som jag beställt för att sätta fast ett nummer på nosen på den. Sen ska den få lite skrot på basen, lite mer vädring och så ett lager lack.
För det tredje har jag beställt julklappar åt mig själv! Det är säkrast så, så jag vet att jag får något roligt :-)
Jag har beställt regler, jag är nämligen en sån person som tycker om att läsa regler. Det jag beställt är så pass spritt som All Things Zombie plus supplementen I Zombie från Two Hour Wargames, Black Powder från Warlord Games, och Charlie Don't Surf plus scenariopacket Surf's up! från Too Fat Lardies. Zombies, Napoleon och Vietnam alltså. Jag förväntar mig inte att spela alla tre spelen, utan de är mest för läsnings skull, alltid intressant med något nytt. Det lär inte hindra mig från att köpa figurer till åtminstone något mer spel, förutom zombierna jag redan har, i alla fall om jag känner mig själv rätt.
Så nu går jag alltså som en äggsjuk höna och väntar på jultomten, d.v.s. brevbäraren. Dessutom hoppas jag att Forgeworld skickar den saknade figuren till Heavy Flamer-teamet jag beställde förut, så jag kan börja limma ihop det också.
För det första så håller jag på och limmar ihop Shock Troopers för glatta livet, kombinerar dem med Death Korps of Krieg-armarna jag beställde från Forgeworld. Jag fick dock slut på Green Stuff så jag har inte kunnat börja måla dem än. Green Stuff är nu införskaffat, men andra saker har kommit emellan. Lovar att lägga upp bilder när jag börjar måla dem.
För det andra har jag tänkt ställa upp med min Sentinel, ni vet den jag sprayade förut, i en målartävling på den lokala hobbyaffären. Jag väntar nu på decal softener och decal fix som jag beställt för att sätta fast ett nummer på nosen på den. Sen ska den få lite skrot på basen, lite mer vädring och så ett lager lack.
För det tredje har jag beställt julklappar åt mig själv! Det är säkrast så, så jag vet att jag får något roligt :-)
Jag har beställt regler, jag är nämligen en sån person som tycker om att läsa regler. Det jag beställt är så pass spritt som All Things Zombie plus supplementen I Zombie från Two Hour Wargames, Black Powder från Warlord Games, och Charlie Don't Surf plus scenariopacket Surf's up! från Too Fat Lardies. Zombies, Napoleon och Vietnam alltså. Jag förväntar mig inte att spela alla tre spelen, utan de är mest för läsnings skull, alltid intressant med något nytt. Det lär inte hindra mig från att köpa figurer till åtminstone något mer spel, förutom zombierna jag redan har, i alla fall om jag känner mig själv rätt.
Så nu går jag alltså som en äggsjuk höna och väntar på jultomten, d.v.s. brevbäraren. Dessutom hoppas jag att Forgeworld skickar den saknade figuren till Heavy Flamer-teamet jag beställde förut, så jag kan börja limma ihop det också.
Etiketter:
40k,
Forgeworld,
Steel legion,
wargames factory,
zombies
torsdag 18 november 2010
Shock Troopers meltaguns
Har suttit och limmat ihop lite fler Shock Troopers från Wargames Factory. Här kommer bilder på två stycken Melta-beväpnade veteraner.
"Smältgevären" kommer från Forgeworlds specialvapenpack till Death Korps of Krieg. I det fick man två plasmor, två meltor, två flamers och två granatkastare. Ett av varje vapen hade tillhörande armar, medan ett av varje vapen var löst (och i flamerfallet oladdat) för att sättas på ryggen eller läggas i något fordon.
"Smältgevären" kommer från Forgeworlds specialvapenpack till Death Korps of Krieg. I det fick man två plasmor, två meltor, två flamers och två granatkastare. Ett av varje vapen hade tillhörande armar, medan ett av varje vapen var löst (och i flamerfallet oladdat) för att sättas på ryggen eller läggas i något fordon.
Den vänstra figuren har alltså originalarmar från Wargames Factory, jag har bara skurit av den ursprungliga beväpningen och vinklat vänsterhanden så att den håller bättre i vapnet. Den högra har således Death Korps of Krieg-armar. Axelskydden är lite mindre, men det gör inget. De ska ju vara veteraner, så de ska se lite olika ut.
Jag har inte börjat måla dem än, beroende på att jag behöver spackla igen hålen vid axlarna men har slut på green stuff. Ironiskt nog passade Forgeworld-armarna bättre, det var stört omöjligt att få originalarmarna att sitta bra och samtidigt hålla i vapnet. Go figure.
Etiketter:
40k,
Forgeworld,
Steel legion,
wargames factory
tisdag 16 november 2010
Sentinel! En liten tutorial
Vad heter tutorial egentligen på svenska?
Anyway, som det heter på klingande skånska, jag var ju hemma från jobbet idag med ont i foten. Med barnen på dagis var det ett ypperligt tillfälle att fortsätta måla på mina sentineler. Jag hann ju bygga klart dem till spelet igår (söndag) men inte mer än måla dem svarta. Nu var det dags att fortsätta, och jag tänkte identifiera de olika grupperna med delvis olika färgscheman. Den här sentinelen ska få ett slags urbant kamo.
Anyway, som det heter på klingande skånska, jag var ju hemma från jobbet idag med ont i foten. Med barnen på dagis var det ett ypperligt tillfälle att fortsätta måla på mina sentineler. Jag hann ju bygga klart dem till spelet igår (söndag) men inte mer än måla dem svarta. Nu var det dags att fortsätta, och jag tänkte identifiera de olika grupperna med delvis olika färgscheman. Den här sentinelen ska få ett slags urbant kamo.
Sentinelen på bilden är grundad i svart, "våtborstad" med en mörkgrå och sen torrborstad med en ljusare grå. (Det ser ut som att den ljusare grå är blå på bilderna, men skillnaden är inte så stor i verkligheten.)
Modellen täcks med häftmassa som maskering. Idén är att sen spreja en kamo-färg och där häftmassan är kommer det ingen färg; alltså behåller modellen sin grundfärg. Jag satsade på rätt mycket häftmassa för att få åtminstone hälften av modellen att vara gråtonad. Jag satte också små bollar av häftmassa över fönstren, emblemen och lamporna för att simulera att besättningen maskerat över dessa när de kamoflaguemålade sitt fordon.
Efter sprejningen ser det ut så här. Färgen jag använde är Army Painters Rotting Flesh basecoat. Den är lite grågröngul och tänkte att den skulle passa bra till den gråa grundfärgen.
Mer häftmassa används för att täcka över nästan allt som inte redan var täckt. På så sätt skapades små glipor, jag tänkte nämligen spreja små svarta fält som skulle bryta upp mönstret ytterligare. Tyvärr var häftmassan svårarbetad och rätt kladdig så jag rubbade lite av den gamla häftmassan när jag satte på nytt, så mönstrena stämder inte helt överens när jag var klar.
Efter sista sprejningen var allt svart, naturligt nog. Nu var det spännande, hade metoden funkat, eller hade jag pajat en bra grundmålning totalt?
Men resultatet blev ganska bra. Observera att jag tog bort Plasmakanonen innan maskering och sprejningen, men satte tillbaka den för fotonas skull. Jag tänkte nämligen inte ha någon kamoflaguemålning alls på vapnen så kan jag använda dem till alla sentineler. Det ser konstigare ut med ett kamoflerat vapen på en okamoflerad sentinel än tvärtom. Den stora runda grå ytan på sidan av cockpit ska få en dekal senare, som noterar vagnsnumret. Det ska simulera att besättningen maskerade över märkningen när de målade dit kamoflaguet.
För att knyta ihop färgerna bättre så skuggades de ljusa områdena med en utspädd wash av Ogre Flesh. Därefter torrborstades hela sentinelen väldigt lätt med vitt.
Fönstren målades mörkblåa med en ljusblå highlight. Även vad jag antar är små sikten eller kameralinser i fronten fick en liten blå färgdutt. Jag är kass på att måla saker så att de lyser eller blänker, jag kanske försöker få till den effekten senare.
Sedan målades emblem med rent vitt, jag passade på att göra lite detaljer på plasmakanonen också, som röda och blå kablar och rödglödgade kylflänsar. De behöver en highlight till för att se varma ut. (Jag antar att det är kylflänsar på ovansidan i alla fall...)
Till sist så målade jag svart där det ska vara metall; på avgasrören, motorn bak och "stötdämparna" på benen, och torrborstade med Vallejo Gun Metal. Hydraulslangarna på benen fick också lite svart på sig, men ingen metallfärg. Däremot accentuerade jag lite kanter med metall för att simulera avskavd färg och passade på att måla vindrutetorkarna i metall också.
Allt som allt en bra dag, och jag kan nog klämma ur mig två till i morgon nu när jag har metoden klar. (Update: Frysgrader dagen efter, så ingen sprejning.) Den här sentinelen är förstås inte helt klar, basen måste ju göras något åt också. Sen funderar jag på att gå över modellen med lite rostpulver också för att får den att se lite mer sliten ut.
Etiketter:
40k,
Games Workshop,
Steel legion
måndag 15 november 2010
Besvikelse!
Besvikelse i kubik!
För det första så fick jag min ändalykt smiskad rejält igår. Min motståndare (Hej Stefan!) som enligt egen utsago är en taktisk klant lyckades kullkasta mina planer genom att plantera en drop-pod mitt i min bas, och halva min armé tillbringade större delen av slaget med att bombardera en enda Space Marine-squad med allt de hade. Detta gjorde att jag inte han ta några av mina mål, medan Stefan mycket elegant plockade två stycken (samtidigt som han på något sätt också hann mördelisera den andra halvan av min armé). Det kanske inte är så mycket besvikelse över att jag förlorade som besvikelse över att jag inte höll mig till min plan och avancerade mot målet, utan fick panik som en liten flicka när det plötsligt dök upp trupper bakom mig.
Men den största besvikelsen kom med posten idag. När jag såg över mina trupper och satte samman styrkan till gårdagens slag så kunde jag inte låta bli att beställa lite smått och gott från Forgeworld. Förutom en ultratuff kommissarie och diverse konverteringsmateriel beställde jag också ett Heavy Weapon-team till Death Korps of Krieg.
För det första så fick jag min ändalykt smiskad rejält igår. Min motståndare (Hej Stefan!) som enligt egen utsago är en taktisk klant lyckades kullkasta mina planer genom att plantera en drop-pod mitt i min bas, och halva min armé tillbringade större delen av slaget med att bombardera en enda Space Marine-squad med allt de hade. Detta gjorde att jag inte han ta några av mina mål, medan Stefan mycket elegant plockade två stycken (samtidigt som han på något sätt också hann mördelisera den andra halvan av min armé). Det kanske inte är så mycket besvikelse över att jag förlorade som besvikelse över att jag inte höll mig till min plan och avancerade mot målet, utan fick panik som en liten flicka när det plötsligt dök upp trupper bakom mig.
Men den största besvikelsen kom med posten idag. När jag såg över mina trupper och satte samman styrkan till gårdagens slag så kunde jag inte låta bli att beställa lite smått och gott från Forgeworld. Förutom en ultratuff kommissarie och diverse konverteringsmateriel beställde jag också ett Heavy Weapon-team till Death Korps of Krieg.
Paketet kom idag -- naturligtvis -- hade det kommit i fredags hade jag ansträngt mig för att limma ihop teamet och stoppat in det i armén på något sätt. Nu ser Death Korps of Krieg inte helt ut som Steel Legion, men jag tänkte använda dem till veteranerna jag bygger av Wargames Factorys Shock troopers ändå, och jag beställde också lite armar och vapen som jag tänkte sätta på veteranerna för att variera dem lite. Vitsen är just att de inte ska se så uniforma ut som resten av armén, vi pratar om veteraner som samlat på sig extra utrustning och kanske "tappat bort" en del uniformspersedlar till förmån för andra bättre saker de "hittat" på vägen.
Glad som en hemmafru på väg till Tupperware-party skuttade jag (rättare sagt haltade jag) ut till brevlådan och slet upp kartongen med mina bara tänder (skar upp tejpen med en kniv) och tömde ut (lade försiktigt fram) innehållet på vardagsrumsbordet. Här är vad jag fann:
Do a body count. D.v.s, räkna kropparna. Ja just det, det är bara en. Besvikelse!!! Alltså fortsätter jag med mina sentineler idag.
Etiketter:
40k,
Forgeworld,
Steel legion
lördag 13 november 2010
Sentinels! (Sentineler?) del 2
Jag har grunnat på en bra armélista inför söndagens batalj, och klurat och räknat. Jag har velat ha med nio sentineler hela tiden för att det är så coooolt men tvekade en del när jag satt och räknade.
För det första så blir nio sentineler utan extra beväpning 495 poäng, eller en tredjedel av min totala poäng. Detta lämnade väldigt lite poäng över för övriga fordon när allt mitt infanteri var inräknat. (Som Imperial Guard-spelare vill man ha med så mycket infanteri som möjligt.) För det andra tar nio sentineler upp tre Fast Attack-val, vilket innebär att jag inte kan köra med min Hellhound. Som alla vet är en Hellhound utmärkt för att koka Space Marines i sina egna rustningar. Skulle jag klara mig utan en? Den som lever får se. I slutändan beslöt jag mig för att följa min ursprungliga plan och ta med nio sentineler i armén -- så du slipper alltså min Hellhound Stefan!
Sagt och gjort har jag införskaffat en nionde och sista Sentinel. När det här skrivs på natten mellan fredag och lördag har jag limmat ihop nummer åtta och väntar på att limmet på nians cockpit ska torka. Här kommer en bild på nummer fem, sex, och sju istället.
Jag har dessutom fått tag på lite större magneter som både är starkare och har en större kontaktyta, vilket gör att kopplingen mellan kropp och ben på modellen blev stadigare. Alltså fick även nummer sju magneter i "midjan". Nummer fem var redan limmad och jag vill inte bräcka sönder den. Framför sentinelerna ser ni vapnen, från vänster till höger en Plasmakanon, en automatkanon och en laserkanon.
Som avslutning får ni en bild på Sentineler ett till fyra som arbetar sig genom en skog på någon utomjordisk planet någonstans. Två stycken är beväpnade med multilaser, en har en laserkanon plus en Hunter Killer-missil, medan den sista har en tung eldkastare. Mina baser är designade för City Fight och passar såklart inte in alls bland terrängen...
I morgon bitti ska jag bygga klart den sista sentinelen och se om jag kan få en gruppbild på alla nio. Watch this space.
För det första så blir nio sentineler utan extra beväpning 495 poäng, eller en tredjedel av min totala poäng. Detta lämnade väldigt lite poäng över för övriga fordon när allt mitt infanteri var inräknat. (Som Imperial Guard-spelare vill man ha med så mycket infanteri som möjligt.) För det andra tar nio sentineler upp tre Fast Attack-val, vilket innebär att jag inte kan köra med min Hellhound. Som alla vet är en Hellhound utmärkt för att koka Space Marines i sina egna rustningar. Skulle jag klara mig utan en? Den som lever får se. I slutändan beslöt jag mig för att följa min ursprungliga plan och ta med nio sentineler i armén -- så du slipper alltså min Hellhound Stefan!
Sagt och gjort har jag införskaffat en nionde och sista Sentinel. När det här skrivs på natten mellan fredag och lördag har jag limmat ihop nummer åtta och väntar på att limmet på nians cockpit ska torka. Här kommer en bild på nummer fem, sex, och sju istället.
Fem och sex känner ni ju igen från förra posten, femman står i mitten, fast det vete sjutton vilken som är vilken av de andra två...
Som avslutning får ni en bild på Sentineler ett till fyra som arbetar sig genom en skog på någon utomjordisk planet någonstans. Två stycken är beväpnade med multilaser, en har en laserkanon plus en Hunter Killer-missil, medan den sista har en tung eldkastare. Mina baser är designade för City Fight och passar såklart inte in alls bland terrängen...
I morgon bitti ska jag bygga klart den sista sentinelen och se om jag kan få en gruppbild på alla nio. Watch this space.
Etiketter:
40k,
Games Workshop,
Steel legion
fredag 5 november 2010
Sentinels! (Sentineler?)
Jag har blivit utmanad på ett slag Warhammer 40k av en arbetskamrat. (Jag vägrar säga match, det är inte fotboll vi spelar...) Nu är det bokstavligt talat åratal sedan jag spelade 40k, men vad fan, taktiken med Imperial Guard kan inte ha ändrats särskilt mycket. Eller? Dö i drivor för kejsaren är jag bra på.
Beväpnad med senaste kodexet inventerade jag mina horder och kom fram till att det mesta gick att använda, nästan inga figurer har fel beväpning, och allt jag har finns kvar, utom en udda Forge World-variant av Leman Russ som jag införskaffat. Till min glädje upptäckte jag att Armoured Sentinels nu verkade värda sina poäng, och jag grävde dessutom fram tre obyggda sentineler ur mina gömmor. Jag beställde lite bits för att konvertera alla till den bepansrade varianten (då slipper man måla insidan) och för att få tillgång till några av de nya vapnen som är tillåtna i nya kodexen. Jag har byggt ihop två och passade på att magnetisera vapnen för att kunna byta mellan slagen.
Beväpnad med senaste kodexet inventerade jag mina horder och kom fram till att det mesta gick att använda, nästan inga figurer har fel beväpning, och allt jag har finns kvar, utom en udda Forge World-variant av Leman Russ som jag införskaffat. Till min glädje upptäckte jag att Armoured Sentinels nu verkade värda sina poäng, och jag grävde dessutom fram tre obyggda sentineler ur mina gömmor. Jag beställde lite bits för att konvertera alla till den bepansrade varianten (då slipper man måla insidan) och för att få tillgång till några av de nya vapnen som är tillåtna i nya kodexen. Jag har byggt ihop två och passade på att magnetisera vapnen för att kunna byta mellan slagen.
Notera att den vänstra har överbyggnad och automatkanon av metall; den högra har överbyggnad och plasmakanon av plast från den nya modellen. De nya bitarna är mörkare än den gamla plasten. Glädjande nog är storleken samma så bitarna passar. Jag köpte faktiskt en ny Sentinel för att testa, och måste ge en eloge till Games Workshop för att inte bara ha behållit utseendet och storleken på modellen, men också för att lyckats inkludera delar till alla varianter av Sentinelen i en modell. Mer bits åt folket!
Jag testade att sätta magneter mellan kroppen och och "bäckenet" på den högra. Då kan man vrida på torson, mycket coolt. Tyvärr blir det lite instabilt så man får flytta den försiktigt.
I den gamla modellen av sentinelen var den hela tiden på språng, benen var poserade olika. Jag bytte på de här två så att de fick två lika ben, och alltså står stilla. Jag ville nämligen ha några som stod i skjutposition eller helt enkelt avvaktade. Resultatet blev att den vänstra står lite mer uppsträckt medan den högra är mer hopkrupen.
För att illustrera konceptet med magneter har jag bytt plasmakanonen på den här bilden. På den högra sentinelen ser man magneterna på kroppen. Automatkanonen i metall är tyvärr för tung för att sätta på då kroppen blir obalanserad och magneterna mellan torson och benen släpper. Som tur var har jag automatkanoner i plast också.
Jag ska limma ihop de andra två sentinelerna också innan jag målar de här. Färgschemat blir stålgrått, jag kör ju Steel Legion, så jag målar alla på en gång med en stoooor pensel.
Etiketter:
40k,
Games Workshop,
Steel legion
torsdag 21 oktober 2010
Shock Trooper färdig (nästan)
Jag har klurat och fundilerat över ett passande färgschema för min Shock Troopers. Jag ska ju använda dem som veteraner eller stormtrupper till min Imperial Guard, så de måste passa in. Samtidigt vill jag särskilja dem så att det syns på brädet att de är mycket bättre.
Mina Imperial Guard är av typen Steel Legion från Games Workshop. De är skulpterade av Perry-bröderna som också ligger bakom Wargames Foundrys andra världskrigs-figurer. Steel Legion delar vissa drag med historiska figurer, t.ex. har de hjälmar och ammunitionsbälten som är identiska med tyska fallskärmsjägare. Alltså har jag målat mina figurer i tyska färger, feldgrau och panzergrau till största delen.
Alltså var det givet att mina veteraner också skulle få rockar i feldgrau och hjälmar och annan utrustning i panzergrau för att knyta ihop utseendet på armén.
Mina Imperial Guard är av typen Steel Legion från Games Workshop. De är skulpterade av Perry-bröderna som också ligger bakom Wargames Foundrys andra världskrigs-figurer. Steel Legion delar vissa drag med historiska figurer, t.ex. har de hjälmar och ammunitionsbälten som är identiska med tyska fallskärmsjägare. Alltså har jag målat mina figurer i tyska färger, feldgrau och panzergrau till största delen.
Alltså var det givet att mina veteraner också skulle få rockar i feldgrau och hjälmar och annan utrustning i panzergrau för att knyta ihop utseendet på armén.
Men vad göra åt figurernas kroppspansar? Veteraner och stormtrupper till Imperial Guard får köpa bättre rustning, alltså ville jag att den skulle synas på figurerna. Lösningen blev att måla rustningen i tyskt stridsvagnskamoflague -- ett s.k. Ambush Pattern från 1944 (namnet är myntat av allierade efterkrigshistoriker, jag vet inte om det hade ett officiellt namn på tyska). Grunden till kamot är en mörkgul färg, dunkelgelb. Sen är det breda fält med grönt och mörkbrunt, överlappade av små kilar med dunkelgelb. Egentligen bestod de gröna och bruna fälten av en mängd cirklar som sprayats över grundfärgen, och kilarna kom av att man inte överlappade cirklarna helt. Det är för jobbigt att reproducera i modell, så det räcker med att göra lite triangelformade streck här och var.
Jag har försökt vädra rustningen lite genom att "chippa" kanterna, d.vs. lägga små mörkgrå fläckar som sen fylls i med metall, för att simulera att färgen skavts av. Ytterligare en metod från att måla stridsvagnsmodeller som går att använda på figurer. Basen är förstås kvar att göra, och sen funderar jag på om jag ska dutta i röda linser på gasmasken eller inte.
Färger som använts:
- GW Chaos Black (grundfärg)
- GW Badab Black (skuggning av kläder och utrustning)
- GW Devlan Mud (skuggning av rustningen)
- GW Iyanden Dark Sun (basfärgen på rustning)
- Wargames Foundry Storm Green (rocken)
- Wargames Foundry Drab (gasmasken)
- Wargames Foundry Phlegm Green (grönt kamo)
- Wargames Foundry Dark Brown Leather (brunt kamo)
- Wargames Foundry Slate Grey (hjälm, byxor, bälten, handskar och packning)
- Wargames Foundry Canvas (highlight på rustningen)
- Vallejo Gun Metal (vapnet och metalldetaljer)
Etiketter:
40k,
Steel legion,
wargames factory
fredag 15 oktober 2010
Billy Bob
Säg hallå till Billy-Bob, misslyckad survivalist:
Billy-Bob var förberedd på ett liv efter katastrofen. Synd att det inte var ryssarna som kom utan något annat.
Billy-Bob var förberedd på ett liv efter katastrofen. Synd att det inte var ryssarna som kom utan något annat.
Etiketter:
wargames factory,
zombies
torsdag 14 oktober 2010
Zed
-Who's Zed?
-Zed's dead baby, Zed's dead.
-Zed's dead baby, Zed's dead.
Zed har varit död lite längre än de andra zombierna. Allt blod är inte hans heller. Jag hade lite problem med den här kroppen, eftersom jag inte riktigt visste vad för sorts kläder han hade. Till slut blev det något slags kalsonger (med blå snörning!) och en orange väst. Zed kanske är vägarbetare men glömde bort att ta på sig byxorna dagen han blev biten... vem vet?
Etiketter:
wargames factory,
zombies
onsdag 13 oktober 2010
Möt Constantine och the Dude.
Hann fota två av de färdiga zombierna nu på morgonen. Ska inte ödsla tid på ord, utan här är bilderna.
John Constantine, efter att ha tagit sig vatten över huvudet. Figuren skulle ursprungligen ha blivit någon slags läkar- eller labbtyp med vit rock, men det såg bättre ut med en trenchcoat. Likheten med seriefiguren Constantine (Hellblazer) blev slående, så han får heta så.
The Dude. Någon slags surfar- eller hippietyp. Gymnastikskorna var inte tillräckligt snabba för att komma undan alla zombier i alla fall. Blont hår är en bitch att måla, men det blev rätt bra här.
Jag har lagt lite grus på baserna men de är inte färdiga än. Funderar över hur jag vill ha dem, om de ska få något slags stadstema eller om jag bara ska göra som vanligt, med grus, flock och gräs.
John Constantine, efter att ha tagit sig vatten över huvudet. Figuren skulle ursprungligen ha blivit någon slags läkar- eller labbtyp med vit rock, men det såg bättre ut med en trenchcoat. Likheten med seriefiguren Constantine (Hellblazer) blev slående, så han får heta så.
The Dude. Någon slags surfar- eller hippietyp. Gymnastikskorna var inte tillräckligt snabba för att komma undan alla zombier i alla fall. Blont hår är en bitch att måla, men det blev rätt bra här.
Jag har lagt lite grus på baserna men de är inte färdiga än. Funderar över hur jag vill ha dem, om de ska få något slags stadstema eller om jag bara ska göra som vanligt, med grus, flock och gräs.
Etiketter:
wargames factory,
zombies
Brains!
Jodå, jag fick reglerna från Mongoose Publishing. Vi pratar alltså om Battlefield Evolution: Apocalypse Z. Det här inlägget ska handla lite om de reglerna, och om All things Zombie från Two Hour Wargames.
Battlefield Evolution är ett regelsystem för figurspel. Det bygger på reglerna för Starship Troopers, som också gavs ut av Mongoose Publishing. Sen försökte Mongoose sig på att släppa ett near-future/modern figurspel, kallat just Battlefield Evolution, med färdigmålade figurer. Det floppade tyvärr, för reglerna var bra och konceptet borde ha lyckats. Man köpte helt enkelt en låda med figurer, en hel squad i varje låda, med en sida grundregler och ett datakort för enheten i lådan. Inga dyra arméböcker och det var bara att ställa figurerna på bordet och börja spela. Man släppte också en full regelbok med scenarion och riktiga armélistor för de olika faktionerna. Spelet floppade mest för att de färdigmålade figurerna inte var tillräckligt snygga för att attrahera riktiga figurspelare, och för dyra för kidsen att köpa. Som jämförelse kostade en squad britter 15 pund, och man fick tio figurer i taskigt camo. En squad arabisk milis, 8 figurer i turbaner och olika civila kläder, kostade lika mycket men var värda hälften så mycket poäng. För att få in lite coola fordon hade man även med stridsvagnar, men de blev i en annan skala för att få plats i en standardsize-låda. Man skärpte till sig lite till andra vågen med figurer (där araberna bl.a. fick Technicals och elittrupper), men då hade spelet redan floppat och den planerade tredje vågen släpptes aldrig.
Men Mongoose gav aldrig upp, utan trodde på sitt regelsystem. Man beslutade att göra den till Open License, d.v.s. att vem som helst fick göra supplement till spelet och droppade samtidigt ambitionen att göra figurer till det. Först släppte man Battlefield Evolution: World at War, som behandlade andra världskriget. De första 25 sidorna är själva grundreglerna och resten av boken utgörs av armélistor och scenarior. Man släppte sedan Battlefield Evolution: Modern Combat som såklart handlar om moderna krig som Irak och Afghanistan. I den här vevan gjorde några fans alltså en zombie-variant kallad Apocalypse Z. Bakgrunden är att apokalypsen har varit och jorden befolkas nu av zombier och zombiemat. Spelet fokuserar på en enklav människor som håller ut i New York och som organiserat sig. Eftersom reglerna är gjorda för lite större strider med squads av figurer på varje sida är Apocalypse Z också inriktat på sådana strider. Alltså kan människorna köpa squads av olika truppslag, bl.a. SWAT teams, soldater, brandmän och frivilliga, medan Zombierna kan ha vanliga Zombie-horder, flockar av zombie-hundar, zombie-soldater med flera. Reglerna verkar solida, men ligger på en lite högre nivå än vad jag är ute efter. Jag vill ha en handfull överlevare som slår sig fram genom gatorna på jakt efter en fristad och kanske andra överlevare.
Då ser All things Zombie bättre ut. Här fokuserar man på individnivå, och spelet drivs av en rad Reaction Tests. Reglerna bygger på systemet Chain Reaction, som finns att ladda ner gratis på DriveThruRpg (klicka på länken)! Jag håller på och läser det och det verkar smutt, så jag ska nog splasha ut några dollar på All Things Zombie. Mer ingående rapport kommer när jag testat det.
På målningssidan har jag målat klart fyra av mina zombies, men det är för sent för att ta några bilder nu. De kommer i morgon istället. Jag har också börjat limma ihop sex zombies till, jag hittade en till sampler sprue med zombies från Wargames Factory som jag beställt för jättelänge sedan.
Battlefield Evolution är ett regelsystem för figurspel. Det bygger på reglerna för Starship Troopers, som också gavs ut av Mongoose Publishing. Sen försökte Mongoose sig på att släppa ett near-future/modern figurspel, kallat just Battlefield Evolution, med färdigmålade figurer. Det floppade tyvärr, för reglerna var bra och konceptet borde ha lyckats. Man köpte helt enkelt en låda med figurer, en hel squad i varje låda, med en sida grundregler och ett datakort för enheten i lådan. Inga dyra arméböcker och det var bara att ställa figurerna på bordet och börja spela. Man släppte också en full regelbok med scenarion och riktiga armélistor för de olika faktionerna. Spelet floppade mest för att de färdigmålade figurerna inte var tillräckligt snygga för att attrahera riktiga figurspelare, och för dyra för kidsen att köpa. Som jämförelse kostade en squad britter 15 pund, och man fick tio figurer i taskigt camo. En squad arabisk milis, 8 figurer i turbaner och olika civila kläder, kostade lika mycket men var värda hälften så mycket poäng. För att få in lite coola fordon hade man även med stridsvagnar, men de blev i en annan skala för att få plats i en standardsize-låda. Man skärpte till sig lite till andra vågen med figurer (där araberna bl.a. fick Technicals och elittrupper), men då hade spelet redan floppat och den planerade tredje vågen släpptes aldrig.
Men Mongoose gav aldrig upp, utan trodde på sitt regelsystem. Man beslutade att göra den till Open License, d.v.s. att vem som helst fick göra supplement till spelet och droppade samtidigt ambitionen att göra figurer till det. Först släppte man Battlefield Evolution: World at War, som behandlade andra världskriget. De första 25 sidorna är själva grundreglerna och resten av boken utgörs av armélistor och scenarior. Man släppte sedan Battlefield Evolution: Modern Combat som såklart handlar om moderna krig som Irak och Afghanistan. I den här vevan gjorde några fans alltså en zombie-variant kallad Apocalypse Z. Bakgrunden är att apokalypsen har varit och jorden befolkas nu av zombier och zombiemat. Spelet fokuserar på en enklav människor som håller ut i New York och som organiserat sig. Eftersom reglerna är gjorda för lite större strider med squads av figurer på varje sida är Apocalypse Z också inriktat på sådana strider. Alltså kan människorna köpa squads av olika truppslag, bl.a. SWAT teams, soldater, brandmän och frivilliga, medan Zombierna kan ha vanliga Zombie-horder, flockar av zombie-hundar, zombie-soldater med flera. Reglerna verkar solida, men ligger på en lite högre nivå än vad jag är ute efter. Jag vill ha en handfull överlevare som slår sig fram genom gatorna på jakt efter en fristad och kanske andra överlevare.
Då ser All things Zombie bättre ut. Här fokuserar man på individnivå, och spelet drivs av en rad Reaction Tests. Reglerna bygger på systemet Chain Reaction, som finns att ladda ner gratis på DriveThruRpg (klicka på länken)! Jag håller på och läser det och det verkar smutt, så jag ska nog splasha ut några dollar på All Things Zombie. Mer ingående rapport kommer när jag testat det.
På målningssidan har jag målat klart fyra av mina zombies, men det är för sent för att ta några bilder nu. De kommer i morgon istället. Jag har också börjat limma ihop sex zombies till, jag hittade en till sampler sprue med zombies från Wargames Factory som jag beställt för jättelänge sedan.
Etiketter:
zombies
fredag 8 oktober 2010
Zombies och en gnutta hopp.
Hej hopp!
Jag fick svar från Mongoose, de skickar tydligen böcker och figurer i separata paket. Kanske blir billigare så. Av någon anledning kom figurerna före böckerna, de blev väl slängda i olika högar på postsorteringsterminalen i England. Jo, det har hänt mig förut. Det verkar som att postflyget från Storbritannien går natten mellan söndag och måndag eller natten mellan onsdag och torsdag, eftersom mina paket brukar dyka upp på måndag-tisdag eller torsdag-fredag. Jag har aldrig fått ett paket från England på en onsdag. Dock fick jag inget brev med böcker från Mongoose idag, så det är fullt möjligt att min brevbärare tappat det under bilen igen.
Anyway så har jag målat lite i väntan, något ska man väl göra när man är hemma med sjukt barn.
Jag började med att grunda zombierna med vitt, jag vill inte att de blir så matta som mina WW2-figurer, utan att färgerna ska "poppa" mer. Jag torrborstade vitt för att få lite skuggning på köpet. Som synes framträder detaljerna bättre nu, som inte är så pjåkiga ändå.
Jag fick svar från Mongoose, de skickar tydligen böcker och figurer i separata paket. Kanske blir billigare så. Av någon anledning kom figurerna före böckerna, de blev väl slängda i olika högar på postsorteringsterminalen i England. Jo, det har hänt mig förut. Det verkar som att postflyget från Storbritannien går natten mellan söndag och måndag eller natten mellan onsdag och torsdag, eftersom mina paket brukar dyka upp på måndag-tisdag eller torsdag-fredag. Jag har aldrig fått ett paket från England på en onsdag. Dock fick jag inget brev med böcker från Mongoose idag, så det är fullt möjligt att min brevbärare tappat det under bilen igen.
Anyway så har jag målat lite i väntan, något ska man väl göra när man är hemma med sjukt barn.
Jag började med att grunda zombierna med vitt, jag vill inte att de blir så matta som mina WW2-figurer, utan att färgerna ska "poppa" mer. Jag torrborstade vitt för att få lite skuggning på köpet. Som synes framträder detaljerna bättre nu, som inte är så pjåkiga ändå.
Här har jag börjat få färg på några av dem. Tänkte göra tre med mer fräsch hudfärg, de är de nyligen zombifierade. De andra tre ska få mer sjuka och ruttna hudtoner. Figuren till vänster skulle ursprungligen ha en vit rock, typ läkarrock eller labbrock, men när jag målade den tyckte jag det såg bättre ut med en trench. Figgen är i stort sett klar, jag ska highlighta blodet lite mer bara, och fundera på om byxorna behöver ljusas upp lite. De andra två behöver highlights och mer detaljer. Snubben till höger ska få ett kamo-mönster på byxorna också för att föreställa någon stackars soldat (eller survivalist) som blivit biten. Sen måste jag bestämma mig hur jag ska göra baserna förstås.
Apropå spel har jag börjat kika lite på All Things Zombie från Two Hour Wargames. Någon som vet något om de reglerna?
Etiketter:
wargames factory,
zombies
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)