cookies-varning

lördag 24 september 2011

Praise father Nurgle

Målade klart min Nurgle Champion till 40k. Jag har ju precis avslutat mitt sovjetiska WW2-projekt (och i tid!) så jag va lite rådvill vad jag skulle måla, så jag tog helt sonika närmaste figur och började.

Figuren är tänkt att vara en medlem av Deathguard och jag ville att rustningen skulle visa spår av det. Tidigare när jag målat mina plaguemarines har jag bara slaskat på med washer och stänkt ner dem med rödbrunt och slemgrönt. Nu ville jag dessutom måla de olika detaljerna på figuren.

Hans "personal icon", d.v.s. standarpolen på ryggen är den enda konverteringen.

Deathguard hade -- enligt vad jag kan utröna -- vita eller benvita rustningar med grön trim. Figuren var från början sprayad med lite olika nyanser av brunt och grönt och washad med Devland Mud. Jag kom på att det skulle kunna bli en bra grund, och började måla vitt på rustningens stora ytor. Jag lade på tunna lager i vertikala streck och lät den underliggande färgen lysa igenom. Jag tänkte mig att det skulle likna smutsränderna som blir på exempelvis fordon som stått ute i väder och vind. Resultatet blev okej, men jag tyckte det blev för vitt på vissa ställen. Mer Devlan Mud var lösningen.


Även ryggsäckenfick samma behandling.
Kanterna på rustningen målades i mörkgrönt och highlightades upp till ljusare färger. Jag var lite frestad att måla "chipping", d.v.s. accentuera yttersta kanterna med metall för att simulera avskavd färg, men jag tror det skulle bli för plottrigt. En del detaljer som t.ex. hornet i pannan målades mer vitt än resten. De utväxter och sår som rustningen har målade jag i vanlig hudfärg och washade med rött för att få en mer "köttig" look. Boltern blev målad i grönt och metall och med lite rostfläckar, som även figurens svärd och standar fick.


Bonde söker fru?
Jag blev rätt nöjd med resultatet även om penselstrecken blev lite tjocka på vissa ställen. Jag kommer nog att göra åtminstone ett par squads i det här färgschemat till min Chaos Marine-armé, men jag vet inte om jag orkar måla alla figurer så här. Vi får se, först måste jag sätta ihop en bra lista så jag vet vad jag ska måla. Jag fick Codexet häromdagen och sitter och funderar. En del taktikartiklar på nätet hävdar att Chaos Marine-codexet är rejält nerfat jämfört med tidigare, och jag märker det när jag försöker anpassa mina befintliga figurer till codexet, det är mycket som har försvunnit eller blivit mycket sämre.

Men det har ju aldrig hindrat mig förut, och det kommer säkert en ny version av codexet innan jag målat klart armén...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games