cookies-varning

lördag 9 juli 2011

Plastic Fantastic!

Hej hopp.

Arbetet inför Barbarossa går sakta vidare, med små stötestenar på vägen. Det är visst sommar och familjen tjatar om bad och utflykter. Nåja, jag har målat lite figgelurer i alla fall. Bl.a. har jag testat Plastic Soldier Company's tyskar som är fina, men tyvärr är deras utrustning fel för 1941, utan passar bättre för 1943-1945. Men jag ska beställa deras ryssar som motstånd då de är mer universella genom hela kriget, mina tyskar måste ju ha något att skjuta på också :-)

Till vänster den tunga kulsprutan från Zvezda, till höger ett team från Plastic Soldier Company.

Zvezda-teamet börjar bli klart, medan PSC-figurerna är påbörjade. Blänket kommer från min magic wash.

Det syns lite dåligt, men PSC-teamet har en MG42 medan Zvezda-teamet har en MG34. De har också lite olika uniformer och utrustning.

Det som är lustigt med Plastic Soldier Company's tyskar är att deras utrustning på ryggen sitter fel, nästan som om den som skulpterat suttit med en spegelvänd bild som referensmaterial. På framsidan sitter allt rätt och ser bra ut och man tänker inte så mycket på missarna på baksidan. Detaljrikedomen är hög och man får med många poser, och 57 figurer för drygt tio pund är rätt svårslaget. Man får också med lite ovanligare figurer som radiooperatörer och sjukvårdare.

De här tre är nästan klara, jag ska bara måla camomönster på hjälmarna och mattlacka dem, plus lite smådetaljer.

Olika stadier av grundmålning. Jätten längst till vänster lyckades gömma sig när jag hade färgerna framme, grrr!
Plastic Soldier Company är intressanta då de CAD-designar sina figurer, d.v.s. skulpterar dem i dator. Det finns fler andra företag som också gör det, men PSC använder sina ritningar för att producera figurerna i tre skalor: 15, 20 och 28mm. Det gör att produktions- och designkostnaderna slås ut på fler figurer och de blir då billigare. De har också britter och ryssar och fastbuild-versioner av T34-or, Shermans och Panzer IV. Ryssarna har fått ett pack med lätta pv-kanoner också, vilket är mucho grande intressant för Barbarossa.

3 kommentarer:

  1. Looking good! Jag har inte målat en jäkla gubbe sen jag vet inte när, måste bli ändring på det!

    SvaraRadera
  2. Skärpning, menige Nissvik!

    SvaraRadera
  3. Sah, yes Sah!
    Ska testa att måla sommar-ryssar med löpande band-teknik i helgen. Man kan aldrig ha för många ryssar, särskilt inte till Barbarossa.

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games