cookies-varning

måndag 9 maj 2011

Baggy trousers

Jag har testmålat nio stycken ökenbritter från GHQ. Titeln, som jag hämtat från Madness geniala låt om brittiska skolbarn, kommer av att figurerna har kortbyxor. Huruvida man verkligen stred i shorts i nordafrika betvivlar jag starkt, men sinnebilden av ökenkriget är ett gäng britter, italienare och tyskar i tropikhjälmar, tunna skjortor och kortbyxor som jagar varandra bland sanddynerna.



Jag misstänker dock att det bara var bakom linjerna som man hade lyxen att glida omkring i shorts, närmare fronten och i strid var det nog inte så kul att kasta sig i skydd bland vassa stenar med bara knän. Att så många bilder visar soldater i kortbyxor beror antagligen på att dessa är arrangerade och tagna långt bakom fronten. Hur som haver så har i alla fall GHQ-figurerna kortbyxor.

Så här har jag målat:
Grundmålning med Foundry Canvas shade (8A).
Wash med GW Gryphonne Sepia för att få fram detaljerna lite bättre..
Highlight av byxor, skjorta, hjälm och strumpor med Canvas (8B).
Hudfärg med Foundry Flesh light (5C).
Bälten, ammoväskor, vattenflaska, ryggsäck och en lätt highlight på hjälmen med Canvas light (8C).
Bajonetten i Vallejo silver.



Figurerna målades enligt Rich Clarkes löpande bandet-metod. Man väljer ut flera figurer med samma pose. Sen målar man exakt samma detalj på varje figur innan man tar nästa detalj. Exempelvis målas ena strumpan med två penseldrag -- swish, swish -- på alla figurer, sen går man tillbaka till den första och målar andra strumpan -- swish, swish -- på alla figurer innan man går vidare. Då gör man samma penselrörelse i följd och får upp hastigheten väsentligt.



Jag brydde mig inte om att måla hela plagg, utan lite färg på ovansidan av höger ärm -- swish (gånger nio) -- följt av lite färg på vänster ärm och vänster sida -- swish, swish (gånger nio) räcker för att accentuera och antyda formen av plagget. Armarna och benen fick färg bara på ovansidan, medan geväret och skorna fick vara den washade grundfärgen för att spara tid. Likadant målade jag inte remmarna till ryggsäcken och ammunitionsfickorna, utan bara just själva ryggsäcken och fickorna fick färg på sig. Sen drog jag en ljus rand under ryggsäcken för att representera bältet. Resten hamnar i skugga och på armlängds avstånd pusslar hjärnan ihop bilden av en människa med uniform och stridssele. Största problemet hade jag med hudfärgen som blev för lika färgen på skjortan och byxorna och därför flöt ihop. Därför tog jag en ljusare nyans på hudfärgen än jag velat -- figurerna ska ju egentligen vara solbrända då de är i öknen!

Och jo, jag vet att en del bajonetter är böjda. Jag får rätta till det när jag basar figurerna. Men först ska jag måla en bunt figurer till i andra poser. Nackdelen med den här metoden är att det dröjer länge innan man har en färdig bas att titta på, så det känns som att den är långsam även om den egentligen är snabbare.

2 kommentarer:

  1. Berätta för Guds skull inte för Rich att du använder hans metod, då blir han olidlig!

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tutorial. Jag ska bara måla klart lite kanoner med dragfordon, och sedan är det dags för italienska gubbar. SKa försöka ha lite andra färger, så att det är lätt att se skillnad på trupperna på bordet.

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games