Jodå, jag fick reglerna från Mongoose Publishing. Vi pratar alltså om Battlefield Evolution: Apocalypse Z. Det här inlägget ska handla lite om de reglerna, och om All things Zombie från Two Hour Wargames.
Battlefield Evolution är ett regelsystem för figurspel. Det bygger på reglerna för Starship Troopers, som också gavs ut av Mongoose Publishing. Sen försökte Mongoose sig på att släppa ett near-future/modern figurspel, kallat just Battlefield Evolution, med färdigmålade figurer. Det floppade tyvärr, för reglerna var bra och konceptet borde ha lyckats. Man köpte helt enkelt en låda med figurer, en hel squad i varje låda, med en sida grundregler och ett datakort för enheten i lådan. Inga dyra arméböcker och det var bara att ställa figurerna på bordet och börja spela. Man släppte också en full regelbok med scenarion och riktiga armélistor för de olika faktionerna. Spelet floppade mest för att de färdigmålade figurerna inte var tillräckligt snygga för att attrahera riktiga figurspelare, och för dyra för kidsen att köpa. Som jämförelse kostade en squad britter 15 pund, och man fick tio figurer i taskigt camo. En squad arabisk milis, 8 figurer i turbaner och olika civila kläder, kostade lika mycket men var värda hälften så mycket poäng. För att få in lite coola fordon hade man även med stridsvagnar, men de blev i en annan skala för att få plats i en standardsize-låda. Man skärpte till sig lite till andra vågen med figurer (där araberna bl.a. fick Technicals och elittrupper), men då hade spelet redan floppat och den planerade tredje vågen släpptes aldrig.
Men Mongoose gav aldrig upp, utan trodde på sitt regelsystem. Man beslutade att göra den till Open License, d.v.s. att vem som helst fick göra supplement till spelet och droppade samtidigt ambitionen att göra figurer till det. Först släppte man Battlefield Evolution: World at War, som behandlade andra världskriget. De första 25 sidorna är själva grundreglerna och resten av boken utgörs av armélistor och scenarior. Man släppte sedan Battlefield Evolution: Modern Combat som såklart handlar om moderna krig som Irak och Afghanistan. I den här vevan gjorde några fans alltså en zombie-variant kallad Apocalypse Z. Bakgrunden är att apokalypsen har varit och jorden befolkas nu av zombier och zombiemat. Spelet fokuserar på en enklav människor som håller ut i New York och som organiserat sig. Eftersom reglerna är gjorda för lite större strider med squads av figurer på varje sida är Apocalypse Z också inriktat på sådana strider. Alltså kan människorna köpa squads av olika truppslag, bl.a. SWAT teams, soldater, brandmän och frivilliga, medan Zombierna kan ha vanliga Zombie-horder, flockar av zombie-hundar, zombie-soldater med flera. Reglerna verkar solida, men ligger på en lite högre nivå än vad jag är ute efter. Jag vill ha en handfull överlevare som slår sig fram genom gatorna på jakt efter en fristad och kanske andra överlevare.
Då ser All things Zombie bättre ut. Här fokuserar man på individnivå, och spelet drivs av en rad Reaction Tests. Reglerna bygger på systemet Chain Reaction, som finns att ladda ner gratis på DriveThruRpg (klicka på länken)! Jag håller på och läser det och det verkar smutt, så jag ska nog splasha ut några dollar på All Things Zombie. Mer ingående rapport kommer när jag testat det.
På målningssidan har jag målat klart fyra av mina zombies, men det är för sent för att ta några bilder nu. De kommer i morgon istället. Jag har också börjat limma ihop sex zombies till, jag hittade en till sampler sprue med zombies från Wargames Factory som jag beställt för jättelänge sedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar